Cumhurbaşkanı Yardımcısı Cevdet Yılmaz, Milli Eğitim Bakanlığı Bakanlık Yönetim Sistemi (MEBBYS) tanıtımında yaptığı konuşmada, Türkiye'nin dijital dönüşüm alanındaki başarısını vurguladı. 21. yüzyılın teknolojik gelişmelerinin eğitim yönetimini de dönüştürdüğünü belirten Yılmaz, MEB'in geliştirdiği BYS'nin bu dönüşümün önemli bir parçası olduğunu söyledi. Sistem, öğrenciden öğretmene, okuldan bütçeye kadar tüm süreçleri kapsıyor ve veriye dayalı karar vermeyi kolaylaştırıyor. Yılmaz, e-Devlet altyapısının güçlendirilmesiyle vatandaşların kamu hizmetlerine daha hızlı ve kolay erişiminin sağlandığını, hizmet kalitesinin ve verimliliğinin arttığını belirtti. Uluslararası sıralamalarda Türkiye'nin elde ettiği başarılar da vurgulandı. Yapay zeka ve büyük veri teknolojileriyle desteklenen bu sistem, geleceğin ihtiyaçlarını da dikkate alarak eğitim yönetiminde devrim yaratıyor. Yılmaz, kurumlar arası veri paylaşımının önemini vurgulayarak, Dijital Türkiye vizyonuyla e-Devlet uygulamalarının bir üst seviyeye taşınacağını ifade etti.

Türkiye'nin E-Devlet Başarısı

Birleşmiş Milletler'in 2024 yılı e-Devlet gelişmişlik endeksinde Türkiye 193 ülke arasında 27. sırada yer alırken, Avrupa Birliği'nin 2024 yılı e-Devlet kıyaslama raporunda ise 37 ülke arasında 10. sırada yer aldı. Yılmaz, bu başarının, kamu kurumlarının dijital sistemlerle yeniden yapılandırılması ve operasyonel kapasitelerinin artırılmasıyla sağlandığını belirtti. Özellikle e-Devlet alanında kullanıcı odaklılıkta Avrupa'da ikinci, şeffaflıkta ise beşinci sırada yer alındığına dikkat çekildi. Bu başarı, AB ortalamalarının da üzerinde bir performans gösterildiğini kanıtlıyor. Türkiye, nüfusuna kıyasla, bu başarısıyla oldukça dikkat çekiyor. Yılmaz, verilerin güvenliğinin ve kişisel verilerin korunmasının da büyük önem taşıdığını vurguladı.

Bakanlık Yönetim Sistemi (BYS)

MEBBİS gibi uygulamaların da bu dönüşümün öncülerinden olduğunu belirten Yılmaz, BYS'nin yapay zeka ve coğrafi bilgi sistemleriyle güçlendirildiğini, kaynakların daha verimli kullanılmasını sağladığını ve her düzeyde proaktif yönetimi mümkün kıldığını söyledi. Sistem, geçmiş verilerden güncel öğrenci hareketlerine, nüfus projeksiyonlarından uluslararası ölçme sonuçlarına kadar çok boyutlu verileri işleyerek güçlü öngörüler sunuyor. Örneğin, gelecek yıllarda öğrenci sayılarındaki değişiklikleri öngörerek, okulların ve kaynakların planlamasını buna göre yapma olanağı sağlıyor. Bu sayede, eğitimde şeffaflık ve etkinlik artıyor. Bakanlığın uzun vadeli hedefleri doğrultusunda, BYS, eğitim yönetiminde sessiz ama güçlü bir devrim niteliğinde.

Dijital Türkiye Vizyonu ve Gelecek

Yılmaz, 2053 vizyonuna uygun olarak, hem bugünün ihtiyaçlarına hem de geleceğin taleplerine odaklanan bir eğitim yönetim modeliyle yol alındığını belirtti. Yapay zeka destekli karar ağaçları ve veri madenciliği uygulamaları sayesinde sistem, PISA gibi uluslararası öğrenci değerlendirme sonuçlarını analiz ederek, yöneticilere stratejik destek sunuyor. Yeni doğan bir çocuğun okul çağına geldiğinde hangi kurumda eğitim alacağını öngören, hangi okulda, hangi branşta öğretmene ihtiyaç duyulacağını önceden tespit eden bir yapı inşa edildiğini vurguladı. Dijital Türkiye vizyonu kapsamında e-Devlet uygulamalarının bir üst seviyeye taşınması ve yapay zeka ile büyük veri teknolojileriyle desteklenen Dijital Devlet modeline geçiş hedefleniyor. Bu hedefler, Türkiye Yüzyılı hedeflerine ulaşmada önemli bir rol oynuyor.